dinsdag 20 november 2012

E-Pulse


E-Pulse 2012 - finale VJ's Duff Step

De beste vj van de Benelux
Het was een bonte avond van beeld en geluid, met recht eye candy!!! naast vette dub step muziek - Finalisten: Telesync - MK-Ultra - Boemtjak - Susie - 3DJL - A-Gaeke - Daltonic - Chris de Krijger - Stennis. Winnaar: Susie!

BeeldBattle, E-Pulse Festival 17 november 2012.

Is de fotografie dood?

Fotografie: 1826 - anno nu
Leuke graphic over de geschiedenis van de fotografie. Bron: welingelichtekringen.nl

Anne Frank

'Banned Frank' - Boomerang Cards

...moest ze hiervoor sterven?!?...
Palestijns grondgebied 1946-2010

FW: gezocht: een staatsman

Jan Wijenberg Den Haag
Oud-ambassadeur 18 november 2012

..aan: drs. F.C.G.M. Timmermans
Minister van Buitenlandse Zaken

open brief

gezocht: een staatsman

Beste Frans,
Het begon zo goed. Coalitiepartners gunnen elkaar wat, en de VVD gunt de PvdA het buitenlands beleid. Op 5 november legde je in het openbaar de eed op de Grondwet - dus ook op de artikelen 91 t/m 94 - af. Dat is niet niks en schept verplichtingen. Ten aanzien van het Midden-Oosten verklaart de regering:
Voor Israël: veilige, internationaal erkende Joodse staat.
Voor Palestijnen: onafhankelijke, democratische en levensvatbare internationaal erkende Palestijnse staat.

Het eerste is om twee redenen nutteloze onzin. De toelating tot de VN van de Joodse staat vond - onder de voorwaarde de Arabische staat te erkennen - plaats in 1948 en de veiligheid daarvan hangt vooral af van het gehoorzamen door Israël aan het dwingend internationaal recht, allereerst de onvoorwaardelijke terugtrekking uit alle bezette gebieden: Oost-Jeruzalem, de Westoever en Gaza. [Veiligheidsraadresolutie 242(1967); Internationaal Gerechtshof (IGH), 09-07-2004.]

 Nederland bewijst lippendienst, maar ontplooide al 45 jaar geen enkel initiatief om deze eis realiteit te maken, aldus bijdragend aan alle regionale ellende van dien. De tomeloze Israëlische agressie in de MO-regio is de tweede oorzaak voor de onveiligheid van die staat. Nederland zou Israël bepaald een dienst bewijzen door dit desastreuze gedrag met de regels van het IGH in de hand tot vrede te dwingen. De veiligheid van staten wordt beschermd door het Handvest van de Verenigde Naties. Dat geldt ook voor Israël (en Palestina). Bijzondere regelingen zijn overbodig.
Het tweede snijdt meer hout. Nederland stemde in 1949 al in met de erkenning van de Arabische staat. [VN Alg. Verg. Resolutie 181-II] Door obstructie van Israël en Westerse landen, met Nederland in een prominente rol, kwam die erkenning er niet. Het IGH instrueerde de internationale gemeenschap deze nalatigheid te corrigeren.

Na onwaarschijnlijk veel geduld te hebben beoefend, neemt de Palestijnse Autoriteit eindelijk het initiatief. Palestina wil als staat tot de VN worden toegelaten, maar slechts met waarnemersstatus. Uit het nieuwe regeringsbeleid zou blijken, dat Nederland zich - eindelijk - conformeert aan de opdracht van het IGH. Niets lijkt logischer dan het Nederlandse besluit om, samen met de overgrote meerderheid van VN-lidstaten, op 29 november voor toelating van de Palestijnse staat te stemmen. De in voorbereiding zijnde tweede grote Israëlische grondoorlog op Gaza onderbouwt deze noodzaak eens te meer. De staat Palestina dient de bescherming tegen de Israëlische misdaden te krijgen die het Handvest geeft.
Geraadpleegde deskundigen in het internationaal recht bevestigen deze gedachtegang; sterker nog, zij zijn ervan overtuigd dat jouw Adviesraad Internationale Vredesvraagstukken tot geen andere conclusie zal (kunnen) komen.
Je schreef een brief aan de Tweede Kamer: Palestijnse status in Verenigde Naties. [DMM/MP-460/12, d.d. 15-11-2012] Je stelt daarin: Hoewel er tegen genoemde statuswijziging als zodanig geen juridische bezwaren bestaan, acht het kabinet de effecten ervan per saldo negatief. 

'Al met al' is, naar jouw oordeel, indiening van de Palestijnse resolutie niet bevorderlijk voor het vredesproces.
De aangevoerde argumentatie vind ik, met permissie, ronduit liederlijk. In de eerste plaats haal je bij de eerste de beste gelegenheid het kersverse regeringsbeleid onderuit. Voorts is het voortreffelijke BZ-ambtenarenapparaat goed uitgerust om je, mocht je het nog niet geheel paraat hebben, solide onderbouwd te informeren: Israël en de Verenigde Staten, natuurlijk trouw ondersteund door Nederland, vormen de belangrijkste, langdurige en hardnekkigste wegversperringen voor vredesonderhandelingen. Het is gewoon als pervers te kwalificeren, dat de financiële en andere chantagemiddelen van juist deze landen zelfs maar in overweging worden genomen, laat staan ook gebruikt. Israël had bovendien al sinds 1967 uit alle bezette gebieden vertrokken moeten zijn. Als er bijgevolg al 'ernstige (financiële) gevolgen' zouden zijn, dan dienen die door de EU-lidstaten te worden gecompenseerd. En let wel, dat zijn dan vorderingen op Israël. Dat land is na 29 november a.s. namelijk de bezettende staat van de staat Palestina die de kosten voor onderwijs, gezondheidszorg en veiligheid in de bezette Palestijnse staat voor zijn rekening moet nemen. [Vierde Geneefse Conventie] (De herstelbetalingen voor de te verwachten aangerichte schade in Gaza dienen dit keer niet door de internationale gemeenschap, waaronder de Nederlandse belastingbetaler, te worden opgebracht, maar door Israël.)

Waarom schaadt je internationaal het Nederlandse prestige? De stelling luidt:
Bovendien geeft het circuleren van deze concept-resolutie weinig ruimte aan de VS of andere kwartetleden om met een initiatief te komen om het vredesproces nieuw leven in te blazen. 

Je zou toch moeten beseffen dat de vertegenwoordigers van tenminste 133 landen, vol terecht onbegrip over zo veel hypocrisie, vóór het internationaal recht en vóór de staat Palestina zullen stemmen?
Nederland heeft de plicht om de ontwikkeling van de internationale rechtsorde te bevorderen [Grondwet, art. 91] en erkent het juridische primaat van het Internationaal Gerechtshof:
Binnen het Koninkrijk geldende wettelijke voorschriften vinden geen toepassing indien deze toepassing niet verenigbaar is met een ieder verbindende bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties. [art. 94]. 

Het IGH, met groter juridisch gezag dan zelfs onze Hoge Raad, heeft de opdracht gegeven om de staat Palestina in het leven te roepen [zie noot 2 hieronder]. Op 5 november jl. zwoer jij trouw aan de Grondwet. Tien dagen later schond je jouw ambtseed.

De bloedeloze regeringsverklaring duidt op een volledig verkeerde interpretatie van het conflict tussen Israël en Hamas. Nederland dient als eerste de hand in eigen boezem te steken. De decennialange nalatigheid om Israël te disciplineren staat dat land toe zijn tomeloze agressie op zijn buren bot te vieren. Wij hebben decennia lang het gevoerde Israëlische beleid, de vernietiging van de Palestijnse samenleving, getolereerd. Ik voorspel dat - onder het voorbehoud van door de moslimwereld afgedwongen de-escalatie - zoals in 2008/2009, in Gaza bij voorrang zullen worden vernietigd: wat na de eerste Gaza-oorlog nog is overgebleven aan schamele infrastructuur, scholen, ziekenhuizen, ambulances en VN-faciliteiten. Het is bepaald niet uitgesloten dat de op handen zijnde Israëlische aanval bedoeld is om weer maximale materiële schade aan te richten. Dat past namelijk naadloos in de Israëlische lange termijn doelstellingen. Kennelijk maakt dat jou, zoals je voorgangers, niets uit.

In het huidige conflict staan twee aspecten centraal. Ten eerste, Gaza wordt door Israël al jarenlang bezet, beschadigd, belegerd en uitgeperst. De Gazanen hebben het recht op zelfbescherming. De Israëlische wurggreep moet onmiddellijk en definitief worden beëindigd. Ten tweede, Israël past zijn klassieke truc toe: provoceren tot de andere partij móet terugslaan, dan reageert Israël woedend, wijst op het schaamteloze gedrag van de ander dat 'Israël in gevaar brengt waardoor het belaagde land zich wel moet verdedigen, om er vervolgens genadeloos op los te slaan. Dat is precies wat ook nu gebeurt.
Houd, Frans, de tijdlijn van de feitelijke ontwikkelingen nauwkeurig vast en baseer daar je oordeel op. Nu al is vastgesteld dat Israël het initiatief heeft genomen en bestanden heeft geschonden.
Vooralsnog moet de conclusie zijn dat je ook op dit dossier je, alweer met permissie, door Israël volledig in de maling laat nemen.

De Nederlandse kiezer heeft weinig behoefte meer aan politici die met alle winden meewaaien. Meer dan ooit wellicht, zijn staatslieden nodig. Toon, beste Frans, dat je van staatsliedenhout bent gesneden. Het kan nog. Stem op 29 november vóór de Palestijnse staat en bestrijdt met al wat in je is de Israëlische bezetting en zijn vele andere grove misdaden. Maar bovenal, zet je in voor een rechtvaardige, dus duurzame vrede tussen Israël de Palestina op basis van het internationaal recht.

maandag 19 november 2012

Kennis gezocht!

Ik ben op zoek naar een oogarts of andere medicus die me eens meer technisch uit wil leggen hoe het oog werkt. Ja, ik weet van de staafjes en kegeltjes etc. maar ik heb specifieke vragen m.b.t. de ontwikkeling van het oog, met name bij kinderen tot 7 jaar. Dáár kan ik online maar weinig over vinden...laat staan in een (niet-medische) bibliotheek. En een puur medisch boek is weer te...medisch ;) dát beantwoordt weer niet de esthetische vragen die ik heb.
Ken je zo iemand, of ben je zo iemand: info@mery.nl BVD!!!!

Close-up of an eye - Suren Manvelyan
Meer mooie ogen foto's: Your Beautiful Eyes.


donderdag 15 november 2012

Ontwikkeling van het gezichtsvermogen

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is... heel weinig! Het zicht van een pasgeborene wordt nogal overschat. Hoeveel kan een baby eigenlijk zien?

In de baarmoeder is het donker. Althans, daar gaan we van uit. De ogen van een baby groeien tijdens de zwangerschap wel en het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het zien, ontwikkelt zich. Maar het gebruiken van de ogen wordt niet gestimuleerd. Er valt per slot van rekening niets te zien.

Feit is dat een baby, die de baarmoeder nog maar net heeft verlaten, bijna niks ziet. Kleuren kan je kersverse baby amper onderscheiden en ook details ziet hij niet. Ben je van plan om de babykamer in pasteltinten te schilderen? Prima, maar voor je uk hoef je het niet te doen. Die kan daar niks mee. Contrasterende kleuren, bijvoorbeeld zwart-wit, daar houdt een pasgeborene van. Hoe hoger het contrast, hoe beter hij het ziet.

Hoog contrast foto - © Artstudio23.com
Gezichtsvermogen bij 1 maand: Een baby die een maand oud is, herkent mama nog steeds aan haar geur, stem en warmte. Hoe je er precies uitziet, blijft gissen. Op deze leeftijd kijkt hij nog niet naar je ogen, je haargrens is een stuk interessanter. Dat is per slot van rekening het scherpste contrast.

Contouren begint hij zo langzaam maar zeker te zien en ook de eerste beginselen van kleur vallen hem nu op. De kleuren rood en groen, zijn eerder te zien dan blauw en geel. Blauw blijft lange tijd 'zwartachtig', pas na een half jaar wordt die zeeblauwe muur waar je zo je best op hebt gedaan ook echt blauw.

Gezichtsvermogen bij 2 maanden: Oefening baart kunst. Dat is wel duidelijk. Het deel van de hersenen dat ervoor zorgt dat je kunt leren zien, heeft de afgelopen maanden hard gewerkt. Het gezichtsvermogen van een baby is door het vele 'oefenen' nu beduidend beter dan toen hij werd geboren. Hij ziet steeds meer details.

Tussen de twee en drie maanden lacht een baby vaak voor het eerst naar vertrouwde gezichten. Een mijlpaal: hij herkent je! Je haargrens is nu niet meer zo boeiend, hij zal steeds vaker je ogen opzoeken.

Totdat je kind zes of zeven maanden oud is, ziet hij het beste op armlengte. Z'n eigen armlengte, wel te verstaan. Mama’s gezicht, borst en de eigen handjes zijn daarom een interessant kijkobject.

Gezichtsvermogen bij 3 maanden: De fixatiereflex moet het nu 'doen'. Dat houdt in dat een kind op deze leeftijd met beide ogen gecoördineerd naar één punt moet kunnen kijken. Hij kan symmetrisch alle hoeken van een voorwerp zien en kleuren onderscheiden lukt ook al heel aardig.

Gezichtsvermogen bij 6 maanden: Je kind kan hij nu al goed kleuren en details onderscheiden. Ook kan hij voor het eerst diepte zien. Hij zal niet over een glazen plaat kruipen als daar een kuil onder zit. Veel te bang om er in te vallen. Een kind van vier of vijf maanden durft dit wel, omdat hij nog geen diepte ziet.

Een kind dat kruipt, raakt steeds meer geïnteresseerd in de wereld om hem heen. Hij zal in en om huis op zoek gaan naar mensen, dieren en dingen die de moeite van het kijken en ontdekken waard zijn.

Gezichtsvermogen vanaf 7 maanden: Na een halfjaar gaat de visuele ontwikkeling langzaam maar zeker door. Dit duurt totdat een kind zeven is. Tot die tijd is het visuele systeem in de hersenen nog vervormbaar en kan er dus nog van alles fout gaan. Er kan bijvoorbeeld een lui oog ontstaan. Volwassen kun je het gezichtsvermogen van een kind pas noemen als hij zeven jaar is.

Bron: Baby.Jongegezinnen.nl

Kijk door de ogen van het kind de wereld in

Kleine kinderen nemen de wereld anders waar dan volwassenen. Ze ervaren de wereld en zichzelf op een andere wijze. Zet (hele) kleine kinderen bijvoorbeeld eens voor een spiegel: ze kijken naar de spiegel alsof hij een raam is. Ze zijn nog niet zo gefocust op hun eigen spiegelbeeld; sterker nog de herkenning van het eigen spiegelbeeld is er (zeker in het beginstadium) niet. Er is veel meer sprake van een externe nieuwsgierigheid naar alles wat zich aandient. Ze proberen dingen 'in de spiegel' te pakken, zoals hun eigen gezicht. Dat is verassend, ze hebben er lol in. Het ligt kennelijk niet zo voor de hand dat je 'jezelf' ziet in de spiegel.

Let er ook in dat kader op dat (kleine) kinderen nog los van 'zichzelf' staan. Ze beschouwen de wereld vanuit het standpunt van een onafhankelijk waarnemer. Als ik mijn zoontje van 2 jaar oud bijvoorbeeld vraag wat hij vanmiddag gedaan heeft, dan beschrijft hij de situatie vanuit de positie van een virtuele filmcamera: "Papa en mama zaten in de auto en ---(naam van het kind) ook" (lees: ik zie dat papa en mama in de auto zaten en ik zie mijn eigen lichaam ook zitten). Hij praat niet over zichzelf in de ik-vorm. Dus een kind zegt niet: "ik zat met papa en mama in de auto". Soms vergeet hij zichzelf ook helemaal te noemen; je moet hem dan wijzen op zijn eigen lichamelijke aanwezigheid. Een mooi voorbeeld in dat kader is wat elke ouder kent: verstoppertje spelen. Het kind gaat in de hoek staan met een emmer over zijn hoofd en heeft zich verstopt ... Kennelijk zit het kind nog niet zo aan zijn lichaam vast.

Eigenlijk willen kinderen alles in vrijheid ervaren. Ze willen de dingen 'speels' doen. Ze proberen overal een lolletje van te maken: ook van de omgang met regels. Het is wellicht dan ook niet zo verwonderlijk dat (kleine) kinderen er 'moeite' mee hebben om zich te laten inperken. Je zou kunnen zeggen dat kleine kinderen een natuurlijke weerstand hebben om zich te voegen naar regels, gebruiken en normen, die op een harde manier extern opgelegd worden (inperking).

Bron: Advaitacentrum

Curve van Baltes
De Curve van Baltes toon de sterke neuro-fysieke ontwikkeling tot 15e levensjaar. Baltes is een Duitse onderzoeker, hij leidt ook een grote onderzoeksgroep, die zich bezighoudt met de combinatie ouder worden en verandering in persoonlijke kwaliteiten. De afbeelding toont de ontwikkeling van cognitieve competenties tijdens de levensloop en toont twee ontwikkelingscurven:
- de op neuro-fysieke ontwikkeling gebaseerde taken; de hardware/het lichaam
- de op persoonlijke ontwikkeling en cultuur gebaseerde taken; de software/de geest.
Bron: van den Eijnden Advies

woensdag 14 november 2012

E-Pulse Festival


E-Pulse festival 2012

E-Pulse 2012 staat geheel in het teken van de nieuwe beeldcultuur. Met een expo met virtual reality, interaction design en games, veel muziek en spectaculaire AV-performances tijdens BeeldLab en BeeldBattle toont het E-Pulse Festival de vele ontwikkelingen in de nieuwe media.

17 november DUFF STEP
Beeldlab – 16 november
Zappen tussen uitersten in het laboratorium van de nieuwe beeldcultuur met interactieve installaties, audiovisuele performances en crossmedia experimenten. Met muziek van T.I.M. en Peter Horrevorts

Beeld Battle 17 november, de finalisten zijn bekend!

Robotica – 18 november
Een dag voor jong en oud. Vergaap je aan meest innovatieve creaties van kunstenaars en techneuten. Bestuur zelf robots, bouw er een of bekijk de battlebots in de arena van Dutch Robot Games. Deze middag duurt van 13.00 – 18.00 uur.

vrijdag 9 november 2012

GLOW Eindhoven


Fotografie tip:

FORUM OF LIGHT & ARCHITECTURE
10 T/M 17 NOVEMBER 2012

Van 10 t/m 17 november vormt de openbare ruimte van Eindhoven-centrum het decor en podium van GLOW. Kunstenaars en designers uit binnen- en buitenland laten lichtkunst- en designtoepassingen zien, die tot stand zijn gekomen door het gebruik van nieuwe mediatechnologieën zoals computers, sensoren, animaties, maar ook door meer bekende projectietechnieken.

GLOW 2011 - foto: Kees van Gageldonk
2012: Publiek maakt lichtkunst voor Culturele Hoofdstad
2018Eindhoven: "Tijdens de opening van de zevende editie van GLOW hebben duizenden bezoekers samen een spectaculair lichtkunstproject in de lucht boven Eindhoven gecreëerd. Met de actie LEDs light 2018Eindhoven, zette het publiek Eindhoven en Brabant in de schijnwerper als kandidaat voor de titel Culturele Hoofdstad van Europa 2018.

Op verschillende plekken langs de route en op het Stadhuisplein in Eindhoven werden vanaf 19.00 uur gratis speciale LED-knijpkatten uitgedeeld aan de bezoekers van GLOW. Van 20.12 tot 20.18 uur verlichtten duizenden LEDlampjes en 11 grote zoeklichten de hemel boven Eindhoven. Hiermee werd symbolisch een brug geslagen naar de toekomst, tussen nu en 2018. Nog nooit eerder is er tijdens GLOW zo massaal door het publiek een lichtkunstwerk gemaakt.

De opening van GLOW startte om 20.00 uur op het Stadhuisplein met een speech van Burgemeester van Gijzel gevolgd door een eenmalige laserprojectie van lichtkunstenaar Edwin van der Heide. Door middel van rook projecteerde hij een lasershow in de lucht boven het Stadhuisplein. Bezoekers van de opening stonden op deze manier midden in het lichtkunstwerk. Om 20.12 uur begeleidde de percussiegroep Les Tambours du Bronx de stunt met een drumspektakel.
Bekijk hier het filmpje van de openingsactie. Meer foto's van de spectaculaire actie zijn te vinden op onze Facebookpagina."

donderdag 8 november 2012

Bourgondisch Breda

"Beste bezoeker van BOURGONDISCH BREDA,

Het wordt met meer dan 1000 registraties, originele gerechten op de bedrijvenmarkt en meer dan 11 top restaurants, weer smullen bij BOURGONDISCH BREDA op 8 en 9 november. En dat alles in een zeer bijzondere ambiance: De Grote Kerk. Donderdag a.s. is het zover!

De opening van BOURGONDISCH BREDA vindt plaats op 8 november om 16.00 uur door o.a. Joop Sweere en Marlice Dreessen. Op 9 november wordt een amusewedstrijd georganiseerd waarbij de prijzen uitgereikt worden door wethouder Cees Meeuwis. Daarnaast wordt een schenking gedaan aan het goede doel ENERGY4ALL.

Natuurlijk zijn er een aantal attractieve workshops; aanmelden kan ter plekke op de beurs, kijk voor meer informatie op: BourgondischBreda.nl

Voor de verrassende conferentie op 8 november vanaf 13.00 uur:
"Wat is uw aantrekkingkracht" door Fred Krautwurst, hebben we nog 30 plaatsen beschikbaar.

BOURGONDISCH IS ER VOOR IEDEREEN
Laten we een groot succes maken van deze eerste editie in De Grote Kerk, Volg ons op twitter: @bourgondischb of praat mee via twitter met #BB2012. Verder is BOURGONDISCH BREDA te volgen via facebook en LinkedIn.

Wij verwelkomen u graag donderdag en of vrijdag as. in De Grote Kerk.
Openingstijden van 15.00 uur tot 23.00 uur.

Met vriendelijke groet / Kind regards,
Okke Meeuwes, Edwin Mariouw Smit, Lisette van de Ree"

Bourgondisch Breda 2011

Meer foto's van 2011.

maandag 5 november 2012

Expositie Plaatwerk


E-mail: 
"Hiermee nodig ik je uit voor de foto expositie van Plaatwerk.
Wanneer: vrijdag (avond) 9 tot en met zondag 1 november.
Waar: Stadsgalerij, Breda. Verdere details vind je in de bijgevoegde uitnodiging.
Hopelijk zien we elkaar volgende week in de Stadsgalerij!
Vriendelijke groet, Ton Dirven"


Een bijzonder intrigerende uitnodiging! Mocht u in de gelegenheid zijn...gaat dat zien!


50x70 foto op canvas actie

Rood-Op-Rood 5 jaar na dato
ACTIE, canvas 50x70 cm formaat nu 95 euro (ipv 175) tot 1.1.2013! - heeft u ergens anders een fotosessie laten maken? ook dan zetten wij uw mooiste foto vakkundig om tot een 50x70 afdruk - geen verzendkosten/gratis levering, ook aan huis - actieprijs (bijna 50% korting) alleen geldig op formaat 50x70 en 50x50, van digitale bestanden, HR aan te leveren via e-mail

Cadeau tip voor de decembermaand :) meer weten? info@artstudio23.com

Iwan Baan's veelbesproken cover NY Magazine

Cover New York Magazine

Twitter: "Morgen ligt-ie pas in de winkel, maar deze adembenemende cover van New York Magazine is virtueel de wereld al rond gegaan. Op Twitter kunnen de oh’s en ah’s niet op. De veelbesproken foto is afgelopen woensdag gemaakt door de Nederlandse fotograaf Iwan Baan. Hij vertelt aan nrc.nl hoe de foto tot stand kwam.

Zo ziet dat er dus uit, the city that never sleeps in duisternis gehuld, schreef Mashable. Door de stroomuitval als gevolg van orkaan Sandy is een groot gedeelte van New York geheel donker – zo’n zevenhonderdduizend mensen zitten nog zonder stroom. De gevolgen daarvan zijn op de foto goed te zien: een door licht en duisternis gescheiden New York.

De foto kwam tot stand door een toevallige samenloop van omstandigheden, vertelt Iwan Baan aan de telefoon vanuit Haïti. Gewoonlijk zit hij om de twee à drie dagen op een andere plek in de wereld, maar toen hij vorige week zondag in New York landde had hij voor het eerst in maanden pas een week later een vlucht. Hij had dus even de tijd in de stad waar Sandy flink zou huishouden." Meer via NRC.nl.

Wauw...RESPECT!

vrijdag 2 november 2012

Biënnale Brabant - Internationale Kunst Beleving

Gezien via De Werkplaats: 'Van 9 tot en met 25 november 2012 organiseert Van Loon Galleries de Biënnale Brabant, een kunstexpositie waarin u zichzelf verliest en weer terugvindt. Na twee uiterst succesvolle edities in 2009 en 2011 in Vught, is het nu tijd voor Tilburg om 17 dagen lang de voortrekker van Brabant op kunst, cultureel en culinair vlak te zijn. Een unieke internationale kunstexpositie die u zeker niet mag missen.

Kunst wordt een beleving in de Koepelhal in Tilburg. Maak een grenzeloze reis langs kunstwerken van ruim 50 internationale kunstenaars. Verrassend, groots en meeslepend. Van schilderijen en beelden tot glasobjecten en gaassculpturen. Een nieuwe wereld die tegelijkertijd tijdloos en van nu is. Een wereld die u zelf moet ervaren.

Zowel overdag als ‘s avonds kunt u uw indrukken verwerken tijdens een uitgebreide lunch of diner. Chefkok Gijs Vermeulen van Spijs culinaire catering verrast u graag met artistieke culinaire hoogstandjes.

Klik hier voor meer uitgebreide informatie omtrent Biënnale Brabant.'
Mis alleen wel de inzet van social media (namens Biënnale)! ...zonde, echt wel een gemiste kans anno 2012... NB: de galerie is wel terug te vinden op Twitter.

donderdag 1 november 2012

De reclamefotograaf - opkomst en ondergang

Paul Huf: Meesterlijk in reclamefotografie
Lars Boering interviewde onlangs Pim Milo voor FotografenOndernemen.nl, een initiatief van de FotografenFederatie. De Fotografen Federatie is de overkoepelende organisatie die de zeven beroepsverenigingen van professionele fotografen NVF, BFN, GKf, PANL, SVFN, NVMAC en Master Photographers Network (voorheen DIPP) in zich verenigt. Samen verenigen zij ruim 3300 fotografen.

In Nederland staan meer dan 12.500 mensen ingeschreven bij de KvK als fotograaf. Pim Milo, zo lees ik, werd afgewezen voor de Koninklijke Academie in Den Haag, ging in militaire dienst en deed vervolgens de Grafische School. Hij begon als productieassistent bij een reclamebureau en nam twintig jaar later afscheid van de reclame als Chief Operational Officer (COO) van Saatchi & Saatchi. Hij schrijft al vanaf z’n tiende jaar, maar zijn eerste echte stuk was een interview met fotograaf Richard Avedon in 1994. Milo is erelid van PANL dat hij ooit bedacht en oprichtte. Hij is druk bezig met een tentoonstelling over 50 jaar reclamefotografie in Nederland (1963-2013) die vanaf 9 maart 2013 in het Nederlands Fotomuseum hangt.

...Interessante man! Kwam hem al 'persoonlijk' tegen via meerdere social media, en heb met veel plezier het interview van Lars gelezen. De opkomst én ondergang van de reclamefotografie is nog nooit eerder zó treffend beschreven. Over de gloriejaren 1975-1995...van totale onkunde naar super-professionalisme.


"Ik denk dat het einde van de reclamefotograaf is geweest: het werd te gelikt."


Dat de geliktheid nu weer terug is, én geaccepteerd wordt, vind ik uitermate storend. Het kán niet op, over de top Photoshop is de standaard regel nu. Brrr...daar gruwde ik altijd al van. Ik liep stage bij fotostudio Roël, in Helmond, op de Steenweg, in de voormalige bioscoop. 1991. Zweitse Landsheer als TOP-fotograaf, die man kon toveren met licht, 100% autodidact, eigenwijs, eigenzinnig. Een kei in z'n vak. Ik kwam daar als ongecontroleerd projectiel binnen en leerde al snel dat reclamefotografie vooral keihard werken was, lange dagen maken voor 1 productie. Brabantia...honderden huishoudelijke blikken al dan niet met modellen op de foto...tapijttegels voor een Waalwijkse fabrikant...jee, ik keek m'n ogen uit.

Toen leerde ik al dat het maken van 1 goede foto, die je product verkoopt, tijd kost. Tijd die men er na de teloorgang van de reclamefotografie niet meer in wilde stoppen. Tijd die men er ook nú niet in lijkt te willen stoppen. In Azië bewerken mensen voor 1 euro je foto. Nederlandse reclamefotografie wordt inmiddels veel gedaan op zolders en achter/kamertjes. Dat maakt op zich niet veel uit, zo lang het resultaat maar goed is. Zou je denken.
Helaas is ook de tijdsgeest veranderd en neemt men in Nederland inmiddels steeds vaker genoegen met 'minder' (zolang de prijs ook maar 'minder' is...)?!

Pim: "Een goede reclamefotograaf is iemand met ontzettend veel technische knowhow die zich nergens door laat terugschrikken, omdat hij het technisch absoluut kan of anders heel snel kan leren, binnen 48 uur weet hoe hij het wel kan doen. 
Dat is de eerste voorwaarde en de tweede voorwaarde is dat hij geen hoofd vol met eigen ideeën moet hebben, want hij moet openstaan voor de ideeën van een ander."

Mijn grootste struikelblok: een hoofd vol (eigen) ideeën. Overal. En altijd. ADHD-achtig, maar ach, zijn niet alle creatieve mensen 'prettig gestoord'?? Ik ben dus ook nooit meer begonnen als reclamefotograaf, ben na het afronden van het Sint Lucas in 1992 (met een jaar lang stage in de derde) als een haas naar het St. Joost gerend. Wat een heerlijkheid, hier mocht ik wél 'buiten de lijntjes' kleuren! Letterlijk!!

Het Sint Lucas leidde (misschien nog steeds?) perfect reclamemensen op, die inderdaad passen in het beeld wat Pim schetst van de snelle reclamewereld van toen. Helemaal in die tijdsgeest was ook schrijver Kluun op zo'n bureau aan het werk, nee, niet echt mijn wereld.

Onmogelijke Huisdieren - © Joost van Buul, 1995
Op het St. Joost ben ik afgestudeerd in de richting fotografie, 1996. Analoog. Joost van Buul (God hebbe zijn ziel) was in 1995 een van de eersten die met een digitaal bewerkte foto als eindproduct kwam. Visionair.  De academie inspireerde om je te ontwikkelen als kijker.


Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet!


Pim: "Wie van de Rietveld academie afkomt of van Sint Joost, die heeft een hoofd vol eigen ideeën, die heeft tijdens zijn studie zichzelf leren kennen en dat is natuurlijk de enige echte bron voor creativiteit: wie ben jij, waar sta jij en hoe reflecteer je op de wereld?

Dat leerde je vroeger niet in Den Haag, toen dat nog de school voor Fotografie & Fotonica was. Daar leerde je de technische vertaalslag maken van idee naar foto en dat waren briljante reclamefotografen, echt de beste die we ooit gehad hebben." Den Haag...daar ging je inderdaad naar toe als je technisch de beste fotograaf wilde worden die er was.

Architectuurfotograaf Rien van Rijthoven, inmiddels zeer succesvol in Amerika, maakt zijn eigen lampensets om hele gebouwen mee uit te lichten. Hierdoor worden zijn foto's naar een volgend level getrokken, strak, kwalitatief top.
Architectuur zoals het hoort - © Rien van Rijthoven
Vakmanschap. Helaas, zo zegt ook Pim, "is vakmanschap niet zo belangrijk meer en dus gaat het om visie." Geen fotograaf meer zijn, maar beeldmaker. Of zoals ik mezelf een tijd noemde: BeeldVinder. Iedereen is momenteel op zoek naar beelden, maar slechts weinig zullen ze ook echt 'vinden'.

Domweg omdat men het niet ziet. Fotografie is Kijken. Met de grote K. Een tijd lang noemde ik mij op LinkedIn dan ook BVF, 'BeeldVinder, voorheen fotograaf'. Beelden hoeven niet persé uit je (eigen) camera te komen. Zoals Erik Kessels foto's verzamelt en tentoonstelt die niet van hem zijn. Of beeldend kunstenaars die werken met foto's die ze vinden op internet.

Pim, tot slot: "Autonomie is de enige manier om er met kop en schouders bovenuit te steken. Word nooit dienstbaar. Pretendeer dienstbaarheid, maar behandel het autonoom."


woensdag 31 oktober 2012

Jane's Carousel

Jane's Carousel NYC - photo: a_popular_user
>>Few pictures of Hurricane Sandy captured both the enormity of the disaster and the unquenchable spirit buried deep in the city’s core better than the image of Jane’s Carousel, the glass-enclosed merry-go-round on the waterfront near the Brooklyn Bridge, taken at the height of the storm. The photo shows the dark water lapping at the horses’ hooves, with the eerie blacked-out lower-Manhattan skyline in the background, and the festive riderless ponies twinkling merrily in the bright yellow light. Originally posted on Instagram and picked up by CNN, the picture was seen all around the world; at one point that night it was at the top of Twitter’s trends.<< (Read more: The New Yorker)

...wauw...de kracht van Instagram...
maar ook: irritatie! - ik probeerde het origineel te vinden op Instagram, maar kijk, ineens hebben tig mensen deze foto 'gemaakt'... lang leve de digitale fotografie?!

Screenshot Instagram foto's met  'Jane's Carousel'
#Janescarousel made it through #sandy
with just a little water damage, looks like. Photo: ldugdale

Getipt via de Nederlandse fotografe Heleen Mees op Twitter:
‏@HeleenMees 'During the storm I could see both Jane and her carousel from my window'

dinsdag 30 oktober 2012

Sandy - journalism 2.0

Benjamin Lowy for TIME - Sandy in New York
Wauw...ik moet zeggen...ik ben onder de indruk. Irriteerde ik me in eerste instantie vooral aan de nep-foto's die online opdoken van 'orkaan Sandy die New York naderde' (u heeft 'm vast gezien op Twitter of Facebook, de foto met de grote tornado boven Manhattan en het speedbootje op de voorgrond) maar nu, nu het zo ver is...

TIME heeft 5 foto-journalisten aan het werk gezet om beelden te maken van de storm. En het ziet er naar uit dat deze vooral gemaakt zijn met een mobiele telefoon.

Ook Instagram wordt overspoeld met (amateur) foto's, en ik moet zeggen: indrukwekkend. Dit is met recht 'fotografie 2.0' oftewel 'het nieuws 2.0'!
A car is submerged in floodwater on Avenue C,  Michael C. Brown
The area under the Brooklyn Bridge during high tide -
Benjamin Lowy
Als dit is wat de nieuwe, digitale fotografie kan betekenen voor de wereld, en het nieuws en de reportage fotografie...dan teken ik er voor. Heren van de krant, u mag mij boeken! :)

maandag 29 oktober 2012

Beeld voor MOTI's 'I Love Breda'

Flowers and History - Melanie Rijkers - 250x500 cm

Ingezonden: "Breda, mijn stad en Stad van de Beeldcultuur. Als fotograaf loop ik graag bij de mensen binnen, zie ook dit bijzondere fotoboek over Tantetje's huis, hoe een interieur een portret is, van de persoon die er woont. Interessant zijn de oud/nieuw, sloop/behoud beelden die te vinden zijn in de stad... graag maak ik een fotoserie van een sloop maar even zo lief maak ik een nieuw beeld (fotowand) voor een nieuw gebouw, I ♥ Breda!"

Achterliggende gedachte bij dit beeld is: oude, historische foto's gebruiken om bepaalde, verloren gegane (beeld)situaties te bewaren voor het nageslacht, door middel van de oude foto te bewerken met een bloemen close-up. Zo wordt het een beeld met meerdere 'kijk-mogelijkheden', afhankelijk van welk licht er op valt en hoe de kijker's humeur is. Veel gehoord commentaar op soortgelijke beelden: "ik zie telkens wat nieuws!" of "je blijft kijken, verveelt nooit". 

Foto op doek, 250x500 cm - oplage 10.

Het is ook mogelijk een kleinere foto te bestellen, ik maak dan graag een passende offerte. Meer info via info@Artstudio23.com

Urbex - mijn eerste keer

Urban Exploration - het onderzoeken en fotograferen van verlaten gebouwen.

Ook ik ben een fervent liefhebber! Wist u dan ik eerder (verlaten) gebouwen ben gaan fotograferen, dan mensen?? Toch kent men mij vooral als de portret-fotograaf MeRy... 
Maar in 1995 werd het Concordia theater gesloopt, en aangezien ik er goede herinneringen aan had, wilde ik het vastleggen voordat het weg was. Zo ging ik gewapend met een Hasselblad en rolfilm op pad. Afgesproken met een nachtwaker, dat ik er mocht fotograferen. Hij snapte er niets van, maar vermakelijk vond hij het wel. (1e foto van links, middelste rij ;)
Foto expositie in het Chassé Theater
In 2003 hingen deze 11 werken in expositie tijdens BredaPhoto, formaat 70x70 cm. 

3 Van de 9 kleurenfoto's zijn daarna aangekocht door het Stadsarchief, en de 'Big Lamp in a Small Theatre' (het zwart/wit duo van 2x 100x100 cm) is meerdere malen aangekocht door particulieren en bedrijven. 
De lamp spreekt nog steeds tot de verbeelding. Ook een klassieke cd-hoes en het zwart/wit boekje MijnBreda.nl hebben de foto op de kaft staan. Het boekje - later omgedoopt tot "Oog op Breda' - is gedrukt in eigen beheer (ver voor het print-on-demand gemak) en is nog steeds te koop. Voor slechts 3 euro is het van u! Het boekje werd mede uitgegeven ter gelegenheid van de opening van onze eerste fotostudio, oktober 2003.
Pagina's uit het boekje 'Oog op Breda' - 2003 

Dr. Struyckenwijk

Gisteren was het 28 oktober 2012. We konden op route door de Dr. Struyckenwijk in Breda. Kunst-route wel te verstaan. Georganiseerd door BRAAK! gingen we kijken naar deze in ontwikkeling zijnde wijk. De route liep langs een aantal atelierwoningen, een theehuis, een buurtontmoetingsplaats en een aantal bijzonder fraaie muurschilderingen. Helaas was de Gouden Garage gesloten.
BRAAK!  in de Struyckenwijk
In de Dr. Struyckenwijk wonen en werken mensen met hart voor de wijk, ook al worden de oude portiekwoningen binnen niet al te lange tijd gesloopt. Er staat er zelfs 1 te huur! Gezien via Facebook: Atelierwoning voor een jaar in de Struyckenwijk (Heuvel). Per 8 november. Montessoristraat 16A (plattegrond) Ca € 175,- huur + ca € 75,- energie. € 75,- huurkorting als je wat voor de wijk doet (bijv. curator Hoogtepunt, curator garage, of iets heel anders) Stuur een plan met wat je voor de wijk wilt doen naar info@braak.nu (met cv). Voor 1 november.

Het zijn ontzettend kleine, maar lieve, en daarom leuke woningen...ik had hier ook nog wel tijdelijk 101 studenten in gezien, je hebt hier nl. elk een eigen keukentje en badkamer ook! De benedenwoningen zelfs een tuin! En dat voor die huur! Een beetje studentenkamer kost meer dan het dubbele volgens mij...

Maar goed...BRAAK! is lekker bezig :) I.s.m. de atelierklassen van het Markenhage waren er 3 projecten van de leerlingen te zien, waarvan 2 op het adres Rijpstraat 1A, een knap gemaakte stop-motion film door jaar 2, gemaakt in het huis zelf, en foto's van jaar 1, gemaakt in de wijk. Jaar 3 mocht een grafitti spuiten op de muur van de Frobelstraat 11.

Kijk HIER voor meer info over het gehele project en de te slopen woningen.





BRAAK!

Heeft u al gehoord van BRAAK!? BRAAK! is een initiatief wat dat mede ontstaan is, omdat er in Breda ruim 160 ha braakliggend terrein ligt, waarvan het merendeel direct aan het centrum grenst. Dit is ongeveer even groot als Breda Centrum zelf.
BRAAK! wil voorkomen dat deze terreinen veranderen in 'blindspots', ze toegankelijk maken. Wij zien volop mogelijkheden om de terreinen te benutten voor tijdelijke projecten. Projecten die verrassen, inspireren of tot nadenken stemmen. Zichtbaar voor de inwoners van de stad. Zo geven we ruimte met mogelijkheden terug aan de stad.
Foto: Luuk Koenen.
Denk aan de reusachtige ballenbak aan de Tramsingel, dit vrolijkte het lelijke stuk braakliggend land prima op. Ooit stond hier Bredaas trots: Etna. Ik had niet verwacht dat de ballen zo snel weer weg zouden zijn, maar: er gaat gebouwd worden op dit stuk grond. 
Op zich ook weer redelijk bizar, aangezien er vast weer kantoren komen, terwijl de naastliggende gebouwen (uiteraard ook kantoren) leeg staan en tijdelijk anti-kraak verhuurd worden?!? M.a.w. waar hebben we in Breda nóg meer kantoren voor nodig? Helaas is het voorstel van de SP aan de raad van Breda, om een bedrijf pas een bouwvergunning te geven voor een nieuw kantoor als het oude een nieuwe, ingevulde bestemming heeft, niet aangenomen...

Aan de ene kant hebben we in Breda dus eigenaren van bedrijfs- en winkelpanden die hun pand niet verhuurd krijgen, en aan de andere kant hebben we in Breda tig kunstenaars en cultureel ondernemers die op zoek zijn naar BETAALBARE ruimte. De hele verhouding vraag/aanbod loopt al jaren scheef, zo lijkt het. Een beetje fatsoenlijke praktijkruimte kost je 1000 euro of meer per maand, (vaak ex. BTW en  gwl) da's meer dan de helft van een minimum inkomen. Je komt ook niet in aanmerking voor huursubsidie voor dit soort panden, want dit is geen woonruimte.

Misschien is het een idee dat onroerendgoed-eigenaren eens gaan nadenken wat ze nou precies willen met hun panden. Sommige kantoren staan al meer dan 10 jaar leeg! Dus ook al zou hier nog een huurder voor komen, dan nog is het pand gedateerd en heeft het zijn (huur)waarde niet meer...dan kun je toch beter 10 jaar lang huur gevangen hebben van culturele, tijdelijke huurders?? Je pand is hoe dan ook afgeschreven, alleen met het verschil dat je wél 10 jaar lang tenminste nog enig vorm van huur hebt gevangen...

Ik ben een fotograaf. En ik ben fotografie.

(vrij naar muzikant Prince)

Brabant 2018 - IMAGINATION DESIGNS EUROPE

Brabantstad 2018 - Culturele hoofdstad van Europa. Zo werden we een paar jaar geleden al lekker gemaakt, om de campagne te steunen die uiteindelijk 10 miljoen per gemeente moet gaan kosten. Brabant2018 werd uiteindelijk 2018Eindhoven. Eerst was Den Bosch nog in de race als 'leading city', maar van de 5 gemeentes aangesloten bij de constructie 'Brabantstad' bleek Eindhoven uiteindelijk de beste papieren te hebben.

Vooropgesteld: niets tegen Eindhoven! Ik kom uit Bakel, wat de Eindhovenaar wellicht wel kent als 'een dorp tussen Helmond en Deurne', en dus heb ik mijn eerste stappen in het uitgaansleven óók gedaan op het Stratumseind etc. Ik heb als Bredase (sinds 1992) wel degelijk een echte, eigen binding met Eindhoven. Anno 2012 bruist Eindhoven als nooit tevoren. De ontwikkelingen in Strijp-S (wauw, ik zou er zó willen wonen/werken) en natuurlijk de internationaal bekende Dutch Design Week zijn wapenfeiten waar de stad trots op kan zijn.

De officiële kandidaatstelling was 25 oktober jl.
Het is afwachten nu, of we ook daadwerkelijk de Culturele Hoofstad van Europa gaan worden in 2018. Op 30 november wordt de kandidatuur van 2018Eindhoven gepresenteerd aan de Europese jury van Culturele Hoofdstad van Europa. "Jaarlijks zijn twee (in 2010: drie) steden Europese Culturele Hoofdstad. In dit jaar laat een stad zich van zijn beste kant zien met een uitgebreide culturele programmering. De titel bestaat sinds 1985 en lijkt onverminderd populair. Na Amsterdam (1987) en Rotterdam (2001) is in 2018 weer een Nederlandse stad aan de beurt" zo lees ik.

 
Eindhoven als 'Proeftuin van Europa'...?

Begin 2013 moet bekend worden welke Nederlandse stad het is geworden...ik ben benieuwd! Naast Eindhoven/Brabant doen ook de steden Den Haag, Utrecht, Leeuwarden (Friesland) en Maastricht mee...
Den Haag of Utrecht zou natuurlijk een 'logische derde' zijn (na Rotterdam en Amsterdam) maar...de Randstad is niet meteen de eerste de beste. Als ik bijvoorbeeld 2018.nl bekijk, dáár zit dan Leeuwarden achter! Slim :) Verder ben ik een groot fan van de stad Maastricht...en gezien dit kaartje is Maastricht ook meteen super-Europees, alleen al qua ligging!

Verder lijkt me dat we ons vooral niet moeten vergelijken met bijvoorbeeld Pécs (2010). Deze stad in Hongarije kreeg nieuwe wegen, straatverlichting etc. naast cultuur. Ik hoor veel te vaak 'Culturele Hoofdstad van EU zijn is goed voor de economie; de hotels en de horeca." Ja. En? De beeldend kunstenaars worden in het hele verhaal steeds maar niet genoemd. Wist u dat de directeur van Brabant2018 1500 euro per dag krijgt voor zijn werkzaamheden??? Amai...vandaar dat er 100 miljoen euro in moet...?! De provincie Noord-Brabant stelt 50 miljoen ter beschikking, en de 5 Brabant-steden elk 10 = 100 miljoen euro om in 2018Eindhoven|Brabant te realiseren...

Het zou wel erg zuur zijn als we als culturele sector weer eens achter aan bungelen als het gaat om de verdeling van deze gelden...wij zijn tenslotte wel de makers van al die cultuur!?!

woensdag 24 oktober 2012

Welkom!

Welkom op mijn nieuwe Nederlandse blog, ter vervanging van www.mery.nl/log Via deze link ontving ik tot op heden:
  • Unieke bezoekers: 400074
  • Pagina's bekeken: 1240566
Ik hoop dat u hier met net zoveel plezier meeleest! Naast fotografie behandel ik kunst en cultuur uit binnen- en buitenland.

Mijn naam is Melanie Rijkers (MeRy), en samen met echtgenoot Hans van Nunen bedrijven we een fotostudio in Breda. We werken resp. sinds 1996 en 2007 als fulltime professioneel fotograaf, en zijn aangesloten bij het GKf. We geven tevens fotocursussen en workshops, en organiseren stadswandelingen (Instawalks) en op maat gemaakte bedrijfsuitjes.

Fotocursus, cursisten aan het werk - module portretfotografie