donderdag 21 maart 2013

Saar 10

Ik deel 2 van Saar's eigen updates op FB:

Duitsland, dag na mijn bezoek:
Gisteravond nogal wat heftigs meegemaakt. Heb een epileptische aanval gehad van plusminus 40 minuten lang. Dit komt ook door de neuroborelliose. Door de inflammations zoals de specialist zegt. Prijsde mezelf tot nu toe juist gelukkig dat mij dat bespaard bleef (het epileptische gedeelte... Verlammingen zijn al genoeg ellende) maar nu ben ik daar dus ook door getroffen. Vooral voor m'n lieve Nutella is het heel angstaanjagend geweest. Mijn moeder en Mel waren net vertrokken en Tella was alleen met mij. Is naar de dokter gerend die kwam meteen en is er de hele tijd bijgebleven. Mij onderzocht en geobserveerd en concludeerde dat het een epileptische aanval was door de Lyme. Toen ik (eindelijk) weer bijkwam moest ik enorm veel spugen. Daarna paar uur gemonitord want lichaam was totaal ontregelt: hart onregelmatig, saturatie van 86% ondanks 4 liter zuurstof, lage tensies, etc.

Vannacht een onrustige nacht gehad. Maar nu ben ik weer een beetje back to earth.

Mijn dag met Mel was geweldig, fijn, mooi, peacefull, vertrouwd... en nog zoveel meer, maar daar meer over later.

Nutella vroeg de dokter wat ze de volgende keer moet doen als dat gebeurd. En dat is: niks, wachten tot het over is en zorgen dat ze zichzelf geen pijn doet of op tong bijt.
Pff heavy.



En de tweede:
Update (een lange!): eindelijk is alles geregeld. Ik kan naar huis. Het IC team komt elke dag voor het infuus, en de verpleging 41uur per week. Mijn hooglaagbed is er, de tillift, bedtafeltje (?). Alle medicatie is gereed bij de apotheek. De sondevoedingspomp en de zuurstoftank, de infuus materialen zijn klaar. Mijn elektrische rolstoel wordt geregeld zodra ik er ben zo ook de invalideparkeerkaart. Het is op de een of andere manier dubbel om dit op fb te zetten. Waarom? Omdat ik bang ben voor té enthousiaste reacties. Waarom? Omdat naar huis gaan meestal betekent dat je beter bent, of dat het beter gaat. Maar in mijn geval is dat niet zo. Net als mensen die na een hersenbloeding naar huis mogen en nog een lange weg te gaan hebben, of terminale patiënten.

Ik ben ontzettend blij, om eindelijk weer lekker in mijn huis te mogen leven, omringd door mijn kindjes en de mensen waar van ik hou. En net zoveel zorg als in het ziekenhuis, misschien wel meer. Dit is waar ik al die tijd, na 6 weken opname, zo naar uit heb gekeken. Toch vind ik het spannend en ook dubbel. Ik ben er eigenlijk slechter aantoe als toen ik mijn huis verliet. Dingen zullen confronterend zijn, zo ben ik bedgebonden en zal mijn bed wanneer ik helder ben en me goed voel in de woonkamer worden gereden. Maar ook zal ik koppig zijn, want dat ben ik, en vaker in de rolstoel willen, aan de eettafel zitten met mijn gezin, mee willen naar school, etc. Ik weet dat ik vaker dat bed uit wil om te genieten. Ik weet ook dat het moeilijk is, want mijn kindjes verdraag ik eigenlijk maar een uurtje en dan moet ik weer bijkomen. Het is zo onnatuurlijk en zo niet Saar.

Deze 'kasplant' zal ook thuis nog een kasplant zijn, maar wel meer willen dan ik eigenlijk kan.
Begrijp me niet verkeerd. Mijn hart juicht dat ik naar huis ga.De zorg uit handen geven van mijn kindjes was voor mij de moeilijkste in het hele proces. Om toe te zien dat ik ze niet zelf kan verzorgen nu is confronterend. Genieten van ze doe ik zeker, dat hoef ik niet eens uit te leggen, want dat is inmiddels zo duidelijk als wat. Ze zijn mijn leven.

Naar Duitsland moet ik elke 2 weken voor de checkups. Inmiddels zit ik aan 2 soorten antibiotica en de minocycline gaat komende week ook starten. De hirschheim (als ik het goed schrijf) reacties worden met de dag heftiger. Zodra mijn infuus loopt begint het gevecht tussen de antibiotica en de Borrelia. En dat is heftiger als bevallen (zonder grappen). De pijnen worden onderdrukt met een hele hoop pijnmedicatie. Morfine, morfine, morfine. Verschillende soorten door elkaar. Daardoor ben ik (na mijn pijnmedicatie) soms helemaal de kluts kwijt en suf-misselijk-suf-stoned. Terwijl ik graag volledig helder wil kunnen zijn voor mijn kinderen. In het bijkamertje thuis is alles gereed gemaakt voor mij. Boven kan ik voorlopig nog niet slapen. Een traplift is geen optie als je geen rompbalans hebt.

Alles zal dus anders zijn. 6 weken geleden had ik niet gedacht zó terug naar huis te keren. Het is vooruit gegaan, en weer keihard achteruit. Bepaalde dingen gaan beter zoals de kracht in mijn armen en een beetje in mijn benen. Maar juist de belangrijkste spieren gaan weer slechter (ademhalingsspieren en slikspier). Ik ging 6 weken geleden naar Duitsland zonder sonde, zonder zuurstof en zonder zoveel cocktails aan medicatie. Zitten kon ik nog, ook op een postoel. Ik kom thuis: zuurstofafhankelijk, met infuus, een peg sonde, heel veel medicijnen, plassen in bed (op po) (al word ik regelmatig door mijn helden hier naar de wc gedragen waar ik ook regelmatig flauwval). En bijna fulltime verpleging.

Tja, het is omschakelen. Ik was liever 'gezond' thuis gekomen. Maar dat ben ik niet en of ik dat ga worden? Zoals de specialist zegt we kunnen hoop hebben (overleven), maar het is een lange weg en we moeten geduldig zijn. Its up to my body. Hoe kom ik hieruit? De onzekerheid maakt het acceptatieproces soms wat lastig. Als je een gebroken been hebt en je moet in het gips, is dat balen, maar dan wéét je dat het daarmee wel goedkomt.

Wij weten niks. En moeten afwachten.

Wel zijn we gelukkig positieve mensen en blijven humor houden. Soms kun je maar beter ergens om lachen dan huilen. Lachen is gezond. Dat doen we veel.

Mijn lijf heeft al veel te verduren gehad maar ik heb een sterk lijf, zo sprak de neuroloog. Ondervoed ben ik al weken, maar ik 'doe het nog'.

Sinds eergister heb ik 2 epileptische aanvallen gehad. De 1e duurde bijna 40 minuten en die van vannacht zo'n 20 minuten. Gelukkig weten mijn helden :) nu precies hoe te handelen. Ik heb mijn tong kapot gebeten. Tel heeft er een lepel tussen gehouden. Als ik dan bijkom moet ik eerst spugen, en na zo'n 5 minuten ben ik gewoon weer Saar en is het over.

We wisten dat epilepsie veel voorkomt bij Neuroborreliose maar waren juist zo blij dat ik dat niet had. Nou, welkom epilepsie, je bent er nu ook. En ik kan jou er ook wel bijhebben.
Waarom deze lange update? Vooral voor mijn lieve vrienden en familie, want ik wil niet dat ze schrikken als ze op bezoek komen. Ik ben en blijf even ziek en verbonden aan vanalles.

Maar ik ga naar mijn zonnetjes☀. En desnoods rijden ze me met bed en al die tuin in: van de lente gá ik genieten.
Over een week is ons ventje jarig. Had weinig voorbereidingstijd door de situatie maar alsnog hoop ik dat het een 'knalfeest' wordt. Voor mijn doedie ❤

Mijn dag met Mel was amazing en daarover zullen jullie later lezen in het blog wat ze nog maken moet (geduld...) mijn lieve Mel.

Vandaag nog uitgebreide neurologische onderzoeken en een ECG. Er moet alleen nog een zuurstoffles voor in de auto geregeld worden en als dat niet lukt moet ik met de ambulance naar NL.
Blijf updates doen op FB. Ik word door veel mensen toegevoegd omdat ze mij willen volgen. Vaak krijg ik hartverwarmende (privé) berichtjes die ik enorm waardeer en dat doet mij goed. Maar mensen die mij volgen alsof ik een soap ben en het allemaal 'interessant' vinden, daar doe ik het niet voor.

Mijn openheid op FB is vooral voor mijn vrienden/familie en merendeels ook omdat ik (ook anderen) ergens hoop te kunnen bereiken. En last but not least: ik wil meer bekendheid over Lyme, Neuroborreliose stadium 3. Als ik aan de betere hand ben wil ik graag wat gaan doen voor andere Lyme patiënten en de Lyme vereniging. Doel: meer kennis in NL. Bij deze een foto toegevoegd van mijn Erythema Migrans en hoe het zich ontwikkelde. De 1e EM is van september 2011. Je ziet in het midden een rood puntje en dat is waar de teek zat (en ja ik was zwanger van Elijah, en ja het is een wonder dat hem niks mankeert).

Lyme...niet gezien...nu Neuro Borreliose fase 3

donderdag 14 maart 2013

De Lach en de Traan

Kary McElroy & Melanie Rijkers
Morgenvroeg vertrek ik weer, naar San Francisco. Na een enerverend gesprek eerder deze week met beeldend kunstenaar Lenneke te Kiefte (Weefs) en haar prachtige uitspraken 'Ik ben echt 'slow art' op dit moment' vertrek ik morgen voor een onverwachte klus naar het zonnige Californië. Ik ben "Fast Art", haha, en wellicht komen Lenneke, ik e.v.a. samen tot iets moois, het klikte fantastisch qua denkbeelden en ideeën. I love Weefs!

Bliksembezoek naar SF dus, want maandagnacht vlieg ik via New York alweer terug. Maar toch...heerlijk! Kary heeft me uitgenodigd om bij haar te slapen, zodat we aan ons project Spiritus kunnen werken. Spiritus is het documenteren van levensverhalen, verteld door de ouderen van onze maatschappij. Via eerder werk voor Pluspunt heb ik dit al gezien, dat ouderen zoveel waardevols te melden hebben, (familie)geschiedenis en levenskennis, waarom schrijven we al deze verhalen niet op?? Maar dan niet alleen tekst, ook film en foto's.
Goed, in SF gaan we dit weekend dus ouderen interviewen (Kary filmt, ik maak foto's) als try-out en zo hopen we een mooi project-voorstel te kunnen maken voor Kickstarter, de Amerikaanse Voordekunst. Ik zou in Breda natuurlijk ook aan de slag kunnen gaan met dit gegeven, dus binnenkort maar eens een rondje bejaardentehuizen doen denk ik zo!? :) Mocht u nou nog interessante 65+ers kennen... info@mery.nl voor tips! Voorlopig alleen gemeente Breda.

Eerder fotografeerde ik het boek Tantetje, waarin ik het interieur van het huis vastlegde waarin deze 100 jaar oude dame woonde. Inmiddels is ze overleden, maar de familie koestert dit document nog steeds. Het boekje is tenslotte ook een portret! Ook al staat tantetje er zelf niet op... het huis = tantetje.

Tantetje (foto is ook uitgegeven als ansichtkaart) 
Ik zie de sneeuw om het huis blazen momenteel, en hoop op een goede vlucht en veilige terugkomst uit Californië! Maandag heb ik mijn klus voor EyeFor Travel, altijd leuke events om naar toe te gaan, met vaak héle interessante info op gebied van social media gebruik.
Ik probeer naast 'gewone' foto's ook met Instagram verslag te doen en meteen te delen via social media. Wat baal ik er toch van dat op die DSLR camera's geen wifi en apps zitten! Nikon, Canon, kom op, maak eens minder dure (1000miljoenpixel) camera's, maar vereenvoudig de D700/800 zodat ik die foto's ook meteen kan bewerken en uploaden! Ik merk steeds vaker dat tijdens events men onderhand meer waarde hecht aan de Instagram event foto's die ik maak, dan aan de High Res foto's die ik achteraf aanlever...

Vooral door de snelheid wordt iPhonography zéér gewaardeerd! Maar ik mis dus een stukje DSLR-kwaliteit, en opzetlenzen op 'n iPhone zetten is echt niet mijn ding.

Ook blijkt de iPhone en Whatsapp voor mensen zoals Saar dé mogelijkheid om in contact te blijven met de rest van de wereld. Saar is doodziek, praat soms moeilijk, maar kan wél appen. Dit weekend is haar Elijah jarig, hij wordt 1!!! Helaas zit ik in SF, en kan er niet bij zijn. Ik weet wel dat ik via Whatsapp gemakkelijk en snel op de hoogte blijf van alles, die lieve Saar appt me vanzelf alle beelden.
Inmiddels heb ik al een heel boekwerk, en gaan we zeker ook de foto's sorteren en publiceren. Haar verhaal (komt het weer, het woord VERHAAL) is zó de moeite waard te publiceren...
Goh.

Een storyteller ben ik dan zelf niet, maar verhalen-documentalist dan weer wel ;) In het Nederlands bestaat er geen woord voor, maar op z'n Engels is het documentator.
Past wel bij ZIENer en BeeldVinder!


Saar in Bonn
Saar. Deze foto's maakt ze zelf (of één van haar verzorgers) - inmiddels is ze weer thuis, zonder goed behandelplan (dat heeft de Duitse specialist wel opgestelt, maar...) dus we hopen dat het allemaal nog wel een beetje goed gaat aflopen. Ze is letterlijk dat dubbeltje op z'n kant. Ik schrok toen ze me appte, 'Mel, ik heb mezelf ontslagen en ga nú naar huis', maar als je dan leest dat ze in Bonn weer hun eigen behandelplan trokken, en haar medicijnen gaven die ze éigenlijk niet kan hebben...
zucht.
Ze is allergisch voor de lijm van de hartbewakingsplakkers...en tóch moeten die er op...
dat soort *&^%$#@! dingen. Na verschillende bijna-dood ervaringen en epileptische aanvallen is de koek op voor Saar. Moe gestreden.
Allergisch voor de lijm...
Ze wil nu alleen nog maar thuis bij haar kinderen zijn, en zoals ze zelf zegt; 'Afscheid nemen heb ik al meerdere keren gedaan, nu wil ik alleen nog maar genieten. (Voor zover ze dat nog kan) RESPECT voor deze kleine dappere dame. Ik ben benieuwd waar het schip strandt. Ben nu niet meer zo verdrietig, het is goed zo, welke kant het duppie ook op valt.
Ook ik heb mijn afscheid al genomen, door er bij te zijn (via Whatsapp) toen ze naar Bonn werd geracet, en ik haar gauw al mijn foto's duurstuurde...mocht 't fout gaan...had ze die i.i.g. nog gezien. Nee, het leven is geen krentenbol.
De Lach en de Traan zijn diep met elkaar verweven.

Lieve mensen, geniet van het leven, het duurt maar even!



woensdag 13 maart 2013

Saar & Mel 3

Afgelopen woensdag was het dan zo ver, samen met de moeder van Sarhea reed ik (vanaf Venlo) mee naar Duitsland. Kleine Elijah (bijna 1) ging ook mee, en wat was Saar blij haar baby weer te kunnen vasthouden. Als de foto's wat klein uitvallen, klik dan op een foto en bekijk ze zo groter.

Saar's moeder had er al ruim 1,5 uur opzitten toen ze me oppikte op station Venlo en Ellijah werd net wakker. Gelukkig was het één rechte weg en waren we zonder file snel bij het appartementencomplex. 

Deze privékliniek is gespecialiseerd in de zware vormen van de ziekte van Lyme, en de doktoren lopen dan ook de hele dag door binnen. Als patiënt heb je echter een ruim appartement, en lig je niet 'op zaal'. Het was prachtig weer en Nutella had de schuifpui al opengezet, heerlijk, bijna 20 graden buiten!

Uiteindelijk wilde Saar alle gordijnen helemaal open en zelf ook heel even buiten zitten, voor het eerst, op het piepkleine balkon. Mét een sigaretje natuurlijk.

Die Nutella, ze tilt in 1 beweging onze Saar van het ene bed naar het andere, naar de wc en naar balkon...wauw. Respect voor deze dappere dame!

Elijah vindt de zuurstof slang errug interessant
Hoe lief ook, ook heel vermoeiend



Moeders aan de poets, met baby Elijah op de arm, supermama!

'Nutella' draagt haar het balkon op
'Ik ben voor het eerst buiten Mel!' zegt ze nog heel blij, als ze eindelijk een keer buiten kan zitten op het balkon. Eindelijk was het er weer voor.

En voor mij en mijn camera was het ook meteen de gelegenheid om er even van te genieten. 'Vandaag heb ik dan een goeie dag'. Toch doet het me goed haar dit te kunnen bieden,
dat WIJ met z'n allen haar dit kunnen geven. ZO SPECIAAL.


Horror-uur begint...
En dan komt de dokter...iedereen moet weg 'Ik wil niet dat ze (haar liefste familie zoals haar moeder en zoontje) me zo zien dadelijk'. Saar probeerde het me al uit te leggen. Het antibiotica infuus is het ergste van alles. Ze moet eerst 3 soorten morfine innemen om de pijn te kunnen weerstaan. Doordat de ab (antibiotica) rechtstreeks in haar bloed druppelt, voelt ze de medicijnen door haar lichaam stromen.
Haar geïnfecteerde hersenstam, haar hele lijf, alles voelt de pijn van het gevecht tussen Neuro Borreliose Lyme en de ab. Jeetje, meisje toch....
Sprakeloos, maar met camera, kijk ik naar haar. In de armen van Nutella schreeuwt ze het uit, verkrampt helemaal. 'Mel, dit is echt de hel, nog erger dan 10x bevallen.'
...
Nee, ik moest blijven en alles vastleggen. Niet dat ik ook maar 1 seconde van haar zijde wil wijken. Ik wil haar vasthouden, in m'n armen troosten en proberen de helse pijnen te verlichten. Iedere dag...maanden lang (hoeveel nog???) moet Sarhea dit verdragen.
...
Tot die k**bacterie uit haar lijf is, dood, uitgeroeid, weg.
Pas dan is Saar weer vrij en blij.





Saar verkrampt helemaal van de pijn...
Mijn God, machteloos, zo machteloos zijn wij. Wat voelde ik me klein zeg. Dat grote kleine meisje aan het infuus, ineenkrimpend van de pijn... wat een heldin. RESPECT met driedubbelgrote letters.
'Mel, soms dan doe ik "uh, uh, uh" en dan stopt daarna m'n ademhaling, niet schrikken, dan krijg ik een ademstilstand'... pardon?? Ik hoor het haar nog zeggen, zo tussen neus en lippen door. Inmiddels plat gespoten door de morfine en weer opverend door de pijn weet Saar niet waar ze het zoeken moet. Eruit! Eruit! Dat infuus ... moet ... eruit! Is dat verdomde medicijnflesje nou nog niet leeg?? Nee dus.

Ik draai om de infuuspaal heen en leg Saar's van pijn vertrokken gezicht vast. Hebbes, mooi en lelijk tegelijk. Ik wil dit niet! (voor haar) Ik wil dit wel vastleggen! (voor haar) En dan vind ik het genoeg. Ze wurmt zich in en uit Nutella's armen, ik moet en zal erbij gaan zitten en leg m'n camera weg en hou haar mee vast.
Zo.
Beter.
Nutella probeert me al zingend duidelijk te maken dat ik een kussen moet pakken (om achter m'n rug te zetten) en gemakkelijk moet gaan zitten.
Na een tijdje snap ik waarom, door de spierspanning (Saar tegenhouden) word je moe, en zwaar. NEE, Saar is er 100x erger aan toe, ik blijf zitten waar ik zit. Nutella ziet dat Saar in mijn armen ligt (hangt) en gaat gauw buiten een sigaretje roken om de spanning kwijt te raken.
21 Jaar is ze pas. En nu al Saar's grote steun en toeverlaat.
Ga maar meisje, ik heb haar, Saar is in goede handen.








Dan pakt ze de camera en maakt van Saar en mij nog een setje foto's...
...
Ik ben er stil van.
Ze zet nogmaals hun favoriete liedje op en dan zegt Saar tussen de pijnen door dat Nutella even naar buiten kan gaan, moet gaan! 'Go take a walk when I'm done!' zegt Saar. Dan, eindelijk, is het infuus leeg. Wat een martelgang. Alsof Saar de marathon heeft gelopen.
Als ze ontkoppeld is stort ze helemaal in, het is goed Saar, geef je over, ga lekker liggen en slaap. Ik krijg nog twee kussens en we draaien ons zo dat we lekker zitten. Saar hangt als een baby in mijn armen, Nutella gaat even een rondje lopen. Saar's moeder is al een tijdje naar buiten met baby Elijah, en ik wikkel Saar, die inmiddels hevig bibbert, in haar dekbed en hou haar stevig vast.
Zo zitten we daar, terwijl het buiten donker wordt.

Elke dag dit.
Elke dag deze pijnen.
En dat allemaal omdat een teek haar die bacterie gegeven heeft!

Omdat die beet niet als een beet gezien werd, maar 'ach, je bent zwanger' (want ze had ook zwangerschapsjeuk, en dat zou daar wel van komen). Dames, JUIST als je zwanger bent, let op!! Nu heeft Saar Neuro Borreliose fase 3. De meest heftige, de meest beschadigende.
De Duitse arts zegt: 'We moeten geduldig zijn'.
Maar jeeeetje, hoe lang houdt een mens dit vol???

Saar stopt inderdaad af en toe met ademen. En dat weet ik, want ik hoor haar ademen, vrij diepe teugen (voor zover ze dat nog kan) en dan dat 'uh, uh, uh' en dan is het ineens doodstil. Ik wrijf haar schouder, Saar, kom op, hap es naar lucht. En dat doet ze dan ook weer.
Goh.
Zou ze het geweten hebben? Dat ze dit in mijn armen ook zou doen? Nutella vroeg nog, red je het wel. Ja, ga maar. Heb even jij ook heel even een welverdiende pauze, je werkt de godganse voor Saar. Saar schrikt af en toe wakker, kijkt me dan aan met van die space-ogen. Speldepuntjes zwart nog. 'Ik zie 6 ogen Mel, één op je voorhoofd, twee op je wangen en één op je kin' meldt ze.
Arme Saar.
Pierewiet (haar overleden parkietje) komt voorbij, er zit een uil op haar bed en een giraf.
Volgens mij heeft Saar de hele dierentuin al aan haar bed gezien, als ik zo ook alle appjes eens teruglees...

En dan nog vragen, 'Mel, zit je zo wel lekker? Als je pijn (aan knie/rug) hebt, moet je het zeggen hoor!' Jee, Saar. Dood- en doodziek, en nog voor een ander willen zorgen...

Uitgeput, na afloop van het horror-uur


Nu zijn we een week verder.
En is Saar zojuist met spoed naar Bonn vervoerd.

Ze haalt het niet.
Denk ik.

Oh, ik hoop zó dat ik ongelijk heb.
Maar ze kán niet meer.
Op is ze, na bijna 3 maanden (hevige) strijd.
Lyme, YOU SUCK BIG TIME.
Tekenbeet , veroorzaker van Lyme
Deze foto heeft Saar me een paar keer gestuurd. Het rode puntje in de bovenste foto is (achteraf) de tekenbeet.
&^%$*#"+!
Ze loopt een HALF JAAR rond met die kring en NIEMAND denkt aan LYME.

Nu is het fase 3.
En die loopt nooit goed af.
We weten niet hoe ze hier uit komt, áls ze er al uit komt. Appte ze vorige week nog, 'Mel, maakt me niet uit hoe ik er uit kom, als ik maar thuis ben, en weer kan genieten van mijn kinderen. Dan breng ik ze maar met de scootmobiel naar school.'

Mijn lieve, lieve Saar, moeder van twee prachtkinderen, vrouw van een prachtman en dochter van een prachtmoeder. We houden van je. En ik mis je.

dinsdag 12 maart 2013

Help Saar?



Saar & Elijah, 6 maart 2013
Sarhea wil haar strijd tegen Neuro Borreliose Lyme graag laten vastleggen. Gunt u haar en haar gezin ook die fotoreportage en/of een bijdrage in de (torenhoge!) medische kosten, dan kunt u uw bijdrage storten op:

Paypal: info@mery.nl o.v.v. "Saar"
of bank: op 607286849 t.n.v. Artstudio23 o.v.v. "Saar".

Bij vragen: mail! Ik ga zorgen dat al het geld wat er binnenkomt gebruikt wordt om haar die fotoreportage te kunnen geven en dat de foto's worden uitgebracht in boekvorm.

Ook namens Saar en haar familie: ontzettend bedankt voor alle steun tot nu toe!! xxx

U kunt al mijn artikelen over Sarhea gemakkelijk vinden door op 'Saar' te zoeken in zoekbalk bovenin de rechterkolom in dit blog.

Voor betalingen uit het buitenland via bank: IBAN: NL41ABNA0607286849 + BIC: ABNANL2A

Miksang Fotoclub (alle niveaus)

Miksang - ik zie, ik zie...wat jij niet ziet!

Vindt u fotograferen ook zo leuk? Zou u het wel vaker willen doen, maar weet u niet zo goed waar te beginnen? Geen zin in al te veel techniek? Dan is de Miksang Academie vast iets voor u!

We starten deze zomer met een serie bijzondere fotografie workshops.

10 bijeenkomsten, woensdag of donderdag 19.30-21.00 uur € 150,00

Donderdag: 22 Augustus, 5 september, 7 en 21 november, 12 december, 23 januari 2014, 6 februari, 6 maart, 10 april, 15 mei (daarna 5 en 19 juni, 3 juli 2014 en verder)

Nadruk ligt op (leren) ZIEN, en daardoor beter fotograferen en mooiere composities maken. Docent: Melanie Rijkers, voor beginners/gevorderden. Vooral geschikt als u iets minder techniek wilt beoefenen maar wel geïnspireerd willen worden in uw fotografie. Ongeveer eens per 3 weken is er een bijeenkomst, waarin we eigen foto's bespreken, stijl/thema's doornemen en de fotografie klassiekers (qua compositie) gaan leren kennen.

Leer beter kijken bij Fotogroep ZIEN!
Interesse? info@mery.nl of info@artstudio23.com


We komen bijeen in onze fotostudio aan de Speelhuislaan 173 in Breda (Backer & Rueb gebouw) waar u kunt parkeren voor de deur.

Rond 1 mei 2014 ontvangt u de factuur voor de volgende 10 bijeenkomsten, maar u kunt uiteraard ook stoppen. Dit hoor/lees ik dan graag van u voor 1 mei 2014. De precieze cursusdata na 3 juli 2014 worden in april 2014 bekend gemaakt.


Kennis maken met de fotografie, haar geschiedenis, de positie van de fotografie in de beeldende kunst, spirituele kijk op ‘schrijven met licht’, contemplatieve fotografie en nog veel meer inspirerende beelden in toegankelijke thema’s. Boeddhistische fotografie, filosofie, koffie, thee, denken, doen!

Instromen kan op elk moment, het is een doorlopende, fotoclub-achtige reeks bijeenkomsten. Iedereen kan meedoen, ongeacht vooropleiding of al dan niet aanwezige fotografie kennis. We duiken in de Boeddhistische manier van fotograferen, kijken met een 'goed oog' (= Miksang op zijn Tibetaans)
en deze fotografie kun je al beoefenen met je smartphone!

Zelfstandig fotograaf Melanie Rijkers bespreekt beelden, oude, nieuwe, en naast de iconen van de fotografie óók jullie eigen Miksang foto's. Theorie, filosofie en ook praktijk, dit alles in 'Hou van het leven!' sfeer.

Zin om uw gedachten eens even creatief te verzetten? Om er eens even uit te zijn? Samen kijken, samen lachen, samen genieten? Opgeven via info@artstudio23.com

U kunt de Miksang Academie ook volgen op Facebook en Pinterest.


Contemplatieve [Miksang] Fotografie

maandag 11 maart 2013

Vervolg Fotocursus deel 2

Fotocursus, studenten aan het werk bij Artstudio23.com

De data van de nieuwe serie fotoclub-achtige bijeenkomsten zijn bekend! Alleen te volgen na het hebben afgerond van onze 6-daagse vervolgcursus met het certificaat.

‘Verdieping in de fotografie’Vervolgcursus 2, gevorderden
12 Lessen voor € 299,00 ongeveer 1x per 3 weken is er een bijeenkomst waarin we in 4 blokken ons gaan verdiepen in de fotografie.

De specifieke inhoud van de 12 bijeenkomsten wordt z.s.m. bekend gemaakt, maar zal o.a. landschapsfotografie omvatten, als ook portretfotografie en Photoshop. Veelal aan de hand van bekende en minder bekende klassiekers in de fotografie gaan we in thema’s aan de slag.

Zaterdag 15.30-18.00 uur:
18 mei, 8, 29 juni, 17 augustus, 7 september, 5, 26 oktober, 16 november, 7 december 2013, 18 januari, 8 februari en 1 maart 2014.

Bij voldoende belangstelling kan deze reeks ook op vrijdagavond gegeven worden:
Vrijdag 19.00-21.30 uur: 17 mei, 7, 28 juni, 16 augustus, 6 september, 4, 25 oktober, 15 november, 6 december 2013, 17 januari, 7, 28 februari 2014.

Docenten: Hans van Nunen en Melanie Rijkers, opgeven via info@artstudio23.com of info@mery.nl.

Voor degene zonder vervolgcursus certificaat is er de Miksang Academy een fotoclub met steeds 10 bijeenkomsten, te volgen zonder enige (voor)kennis van fotografie.

vrijdag 8 maart 2013

Kunsthuis Breda

Anouk door Patricia Steur

Aan de Wilhelminastraat opent eind deze maand een Kunsthuis haar deuren in Breda. Hier kun je onder andere werken van moderne Nederlandse kunstenaars als Herman Brood en Corneille kopen of lenen.

Het Kunsthuis is een onderdeel van Samenwerkende Kunsthuizen Nederland (www.kunsthuizen.nl). Momenteel heeft het bedrijf vestigingen in Delft, Leiden en Alkmaar. Binnenkort wordt Breda dus toegevoegd aan dat lijstje.

Henk-Jan Mulder, eigenaar van kunsthuizen.nl, legt uit waarom de organisatie voor Breda als nieuwe locatie heeft gekozen: “Breda is een stad die ons qua karakter al een tijdje aanspreekt. Een aantal jaar geleden hebben we er al over nagedacht om daar een vestiging te plaatsen, maar dat is er toen niet van gekomen. Nu kwam het weer ter sprake en hebben we er werk van gemaakt.”

De precieze datum van de opening in Breda is nog niet bekend. “Er komt wel een officiële opening, maar momenteel zijn we nog bezig met de inrichting. Zodra we ‘echt’ opengaan, wat waarschijnlijk in april is, komt daar wel een aankondiging voor”, aldus Mulder.

“Het verschil tussen de kunsthuizen en kunstuitlenen als het CBK, is voornamelijk de collectie”, gaat Mulder verder. “Wij bieden werken aan die nationaal en internationaal bekend zijn. Kunstuitlenen komen uit de tijd dat kunstenaars elke maand werken moesten aanbieden, zodat ze een uitkering kregen. Schilders als Karel Appel hebben geen uitkering nodig. Om die schilderijen toch aan te kunnen bieden aan het publiek, voor een betaalbare prijs, hebben wij die werken in de collectie.”

Het Bredase Kunsthuis komt aan de Wilhelminastraat op nummer 11. De oppervlakte van het pand is 210 vierkante meter.

Auteur: Anne Kooman


donderdag 7 maart 2013

Saar 9

Saar krimpt ineen van de pijn als eten haar maag bereikt via de PEG
Waarom maak ik me zo druk over Saar, vraagt men mij soms. Hoezo geld inzamelen om haar te kunnen fotograferen? Het antwoord is heel simpel: omdat ik van haar hou. Gisteren voor de tweede keer naar haar toe geweest... in één woord... INDRUKWEKKEND, wat een sterke jonge vrouw, en wat een spirit heeft ze!! Daarnaast is ze gewoon de allerliefste die er is, onze prinses zonder wit paard, maar mét prins (al bevindt die zich 4 dagen in de week 2x 3 uur rijden van haar vandaan, en moet hij samen met de koningin (moeder Saar) het huishouden runnen én ook nog de kost verdienen)

Indrukwekkend hoe al deze mensen voor haar zorgen, doktoren maar ook door lieve, sterke Nutella en alle andere mensen die thuis en in Duitsland de boel opvangen. Nutella waakt 24/7 over Saar als n echte verpleegster... ♥
Teveel gebeurd gisteren om nu op te noemen, ik wil eerst even de dag laten bezinken en als de foto's klaar zijn vertel ik er meer over. Lieve Saar xOxOx hou van jou!!! En wat een prachtig stel 'familie' heb je!! (ik zeg geen onderdanen van je prinses, wat het zijn je gelijken :) Familie met '' want ook de verzorging van buitenaf is gewoon dikke vette familie inmiddels. Petje af voor jullie allemaal!!!

Lekker knuffelen in bed, Mel en Saar in Duitsland


En: Waarom kost een dag fotografie 250 euro? werd me gevraagd, in een reactie op mijn laatste mailing. Dit is ook een heel simpel antwoord: omdat dit de kostprijs is als ik een dag op pad ben met mijn camera. Let op: dan heb ik nog geen foto bewerkt en/of afgeleverd, het gaat enkel om mijn tijd en daaruit voortkomende kosten.
Voor dit bedrag kan ik een oppas inzetten, (we hebben zelf ook kids) mijn reiskosten betalen en mijn andere werkzaamheden laten liggen. Mijn uitbetaalde uren (12 tot 16 als je de nabewerking van de foto's meetelt) zijn dan INCL. reiskosten 15-18 euro per uur... Dit is ook het bruto uurloon van een hulp in de thuiszorg!

Ja, maar jij bent toch haar vriendin? Klopt, maar omdat ik geen familie ben, zelfstandig werk en zo nog veel meer redenen en regels heb ik nergens recht op. Dagje vrij nemen betaal ik zelf. Zorg-verlof? Ik ben zelfstandige, ook dat betaal ik zelf. Ik ben superblij met mijn vak, maar als beeldend kunstenaar hou je niks, geen buffer over. Ik word wel héél gelukkig van mijn werk en bij mensen zoals Saartje zijn, dat ik en mijn werk (fotografie) iets voor haar kunnen betekenen ♥ ♥ ♥ top!!!

Helaas wordt mijn 'therapie' niet vergoedt door de verzekering...en ben ik daarom van jullie afhankelijk. Jullie steun is wat maakt dat we dit kunnen doen, DANK U WEL allemaal!!

Jaloers ben ik wat dat betreft wel, op alle therapeuten, die hun dure consulten kunnen doorberekenen, of laten uitbetalen door de verzekering...dat wil ik ook! Mijn werk, mijn dankbare werk, wordt echter niet gezien als therapeutisch...

Marije, Sarhea, PUUR. tienermoeders, roodharigen (die jarenlang gepest zijn en dan door mijn foto mailen: "Ik ben vanaf nu voor altijd trots op mijn rode haar!") (ex-)bruiden die hun trouwjurk trashen bij onze Trash The Dress events om een scheiding te verwerken ...in het verleden hebben wij al heel veel mensen mogen helpen met onze fotografie.

Saar schreef me eergisteren: "niet alleen de fotografie is therapie, maar ALLES" (wat ik -voor haar- doe) ...Smelt! En dáár doe ik het voor, andere mensen helpen. Helaas zit ik niet in een uitkering en kan ik leuk vrijwilligerswerk 'erbij' doen met behoud van, maar moet ik gewoon (hard) werken voor mijn centen.

Ik ben en voel me wel de gelukkigste persoon op aarde. Mijn werk, mijn passie...maakt mensen gelukkig?!? Wauw... kippenvel!!! Dat ik dit mag en kan doen!! En ja, dit is het absoluut waard!!

Compleet uitgeput na de slopende antibiotica toediening... #horroruur voor Saar

dinsdag 5 maart 2013

Erik Kessels

Wie is Erik Kessels?

Erik Kessels (1966, Roermond) is mede-oprichter van reclamebureau KesselsKramer. Na het voltooien van de MTS Sint Lucas in Boxtel en de Academie Beeldende Kunst in Breda werkte Kessels bij verschillende grote reclamebureaus in binnen- en buitenland. Hij heeft onder andere campagnes voor Nike, Audi, Levi’s, Hans Brinker Budget Hotel, ONVZ, Het Parool, Ben®, Bol.com, Heineken, The Coffee Company en Diesel ontwikkeld. Voor zijn werk won Kessels vele nationale en internationale reclameprijzen, waaronder Effies, ADCN Lampen en Reclamebureau van het Jaar. Naast publicaties voor verschillende tijdschriften en kranten heeft Kessels ook meerdere boeken uitgebracht, waar vooral zijn liefde voor fotografie een podium kreeg. Kessels is docent op het gebied van creatie en heeft daarnaast als kunstenaar groeps- en solo-exposities gehad in Nederland en het buitenland. Kessels woont samen met Margje de Koning en heeft vier kinderen.

Films: Vimeo.com/KesselsKramer
Print en ander werk: Amsterdam Ad Blog
Boeken: KesselsKramer Publishing

Ik kwam per ongeluk terecht bij een recent interview met Erik Kessels. Ik kende zijn naam vooral uit de reclamewereld, we hebben haast dezelfde weg bewandeld, echter hij kwam er ook daadwerkelijk in terecht (glitter & glamour van de grafische vormgeving) terwijl ik me ging specialiseren op het vastleggen van beelden (fotografie). Beiden uit een klein dorp, beiden Sint Lucas, beiden St. Joost (denk ik? ik ken maar 1 Academie BK in Breda) en nu vooral bezig met VISIE.

Hoe KIJK jij? Wat ZIE jij? Na enige tijd van wanorde en chaos in mijn hoofd, mede veroorzaakt door de switch van analoog naar digitaal, van specialist naar doorsnee naar master, heb ik de afgelopen twee jaar een verdieping doorgemaakt die ik met jullie wil delen.
Ik ben nu 41, en na het lezen van o.m. dit interview weet ik het zeker: ik ZIE.
Als in visionair. Met gevoel. Positief. (mijn glas is altijd halfvol) 

Ook Erik's kijk op de wereld wil ik graag met u delen:

Erik Kessels in FOAM
“Een goed idee is oorspronkelijk, dat kun je niet downloaden” 
Erik zegt verder:


Talent
“Talent is een raar woord, want je zegt niet van jezelf “ik heb talent”. Dat horen andere mensen over je te zeggen. Zelf heb ik nooit het gevoel gehad dat ik talent had. Ik was altijd aan het tekenen, maar zag ook al snel dat anderen dat veel beter konden. Wel wist ik al op mijn vijfde wat ik wilde worden; etaleur. Dat was in het Limburgse dorp waar ik ben opgegroeid zo ongeveer het creatiefste beroep dat er was. Toen ik op mijn zestiende een opleiding in die richting ging doen, bleek dat ik andere dingen veel leuker vond. Ik ben gaan illustreren, ook in opdracht, maar dat vond ik heel eenzaam. Pas toen ik bij een reclamebureau terechtkwam, voelde ik me op mijn plek. Al die verschillende disciplines die op één vloer samenwerkten, dat vond ik spannend.”

Pen en papier
“Ik ben echt stapsgewijs gegroeid in de reclamewereld. Nu heeft de jonge generatie door moderne technologie al veel meer gezien en meegemaakt als ze beginnen met werken. De keerzijde is dat ze veel af moeten leren en worstelen met het vinden van hun focus. Er is zo veel mogelijk, dat het veel moeilijker is dan ooit om richting te geven aan hun carrière. Ze moeten heel bewust dingen wegduwen, om op één doel af te kunnen gaan. Je ziet nu dat mensen op hun 25e al in een crisis zitten, door alle informatie die op ze afkomt. Wat mij betreft zou het goed zijn als mensen weer teruggaan naar de basis. Even stilstaan en goed om zich heenkijken. Onlangs was ik ook betrokken bij een creatieve postdoc opleiding, waar geen computers waren. Alleen pen en papier. Door zo'n basale aanpak kunnen heel spannende dingen ontstaan.”

Amateurs
“Je ziet dat de middelen om creatief bezig te zijn, enorm zijn toegenomen. Het is ook veel democratischer geworden. Het allerbeste architectuur- of foto-programma is gewoon gratis te downloaden. En na twee weken knutselen heb je het wel onder de knie. Dat is echt een revolutie. Voorheen waren het allemaal afgesloten gebieden, je had fotografen, illustratoren, editors. Nu kan iedereen alles leren. Zelfs mijn moeder kan vijf letterfonts noemen, als ik het zou vragen. Iemand van elf jaar kan al perfect leren editen. Heel leuk natuurlijk, maar het leidt wel tot meer gemiddeldheid. Er zijn miljarden amateurs bij gekomen. Voor creatieve mensen betekent het dat een goed idee waardevoller dan ooit is. Zo'n tien, vijftien jaar geleden kon je nog iets heel moois maken en ermee weg komen, zonder dat er een goed idee achter zat. Nu val je daarmee door de mand. Een goed idee is oorspronkelijk, dat kun je niet downloaden. Dat geldt overigens niet alleen voor de creatieve sector, maar voor alle branches.”

Personal branding
“Personal branding is een modeterm waar ik niet in geloof. Natuurlijk, als je talent hebt en je bent ergens goed in, dan mag je jezelf best aanprijzen. Maar nu is het vaak een dun schilletje, een pakpapiertje wat om iemand heen zit, maar nog nergens voor staat. De voortuin ziet er heel mooi uit, maar als je het huis doorloopt en in de achtertuin komt, is het een puinhoop. Omdat er nog geen idee achter zit. Daarom is het volgens mij beter om lang in de achtertuin te knutselen en het dan pas naar de voortuin te brengen. Voor mij is creativiteit alles wat buiten het normale ligt. Er is geen formule voor, het gaat erom dat je anders bent dan anderen. Ooit kreeg ik een sollicitatie binnen van een Duits meisje, dat al haar diploma's had gebundeld in de vorm van een portfolio. Van zwemdiploma tot pingpong-diploma, alles zat erin. En pas helemaal achteraan haar laatst behaalde diploma aan de kunstacademie. Daar hou ik van, omdat het van lef en originaliteit getuigt. Je moet het wel durven om jezelf zo bloot te geven, maar nog niets van je werk te laten zien. Uiteindelijk bleek bij het gesprek dat haar werk ook heel goed was en is ze aangenomen. Zij liet eerst de achtertuin zien en nog niets van de voortuin. Dan heb je het goed begrepen.”

Comfort zone
“Net als personal branding zijn comfort zone en out-of-the-box clichétermen, waar ik een beetje misselijk van word. Maar goed, het klopt natuurlijk wel, dat je af en toe uit je comfort zone moet treden om verder te komen. Aan de andere kant heb je ook juist de saaie dingen nodig, om de spannende momenten te kunnen ervaren. Zelf ben ik op mijn 28e, samen met partner Johan Kramer, naar Londen vertrokken om bij een reclamebureau te gaan werken. Uiteindelijk is dat heel goed geweest, omdat we daarna besloten om voor onszelf te beginnen onder de naam KesselsKramer. Nu is het heel normaal als je als creatief een eigen bureau begint, toen was dat helemaal niet zo. Gelukkig heeft het voor ons goed uitgepakt.”


Intuïtie
“Een van de moeilijkste dingen in de creatieve industrie is en blijft: waar zeg je “ja” en waar zeg je “nee” tegen? Want de dingen waar je “ja” tegen zegt, worden je visitekaartje voor de jaren die volgen. Hoe je die beslissing maakt? Vooral op basis van intuïtie. Als de opdrachtgever je niet aanstaat of het geen uitdaging is, dan kun je het beter niet doen. Zo kregen wij ooit een klus om de nieuwe mobiele provider Bel Mij te introduceren. We waren nog klein en in één klap werd dit 60 procent van onze business. Toen werd de naam noodgedwongen veranderd in die van Belgische partner Proximus. Met zo'n naam kun je de oorlog niet winnen, vonden wij. Dus toen hebben wij de opdracht afgeslagen. Dat was een enorm risico, want we hadden er zelfs mensen op aangenomen. Onze financiële man verklaarde ons ook voor gek. Maar we hebben het toch gedaan. Later zijn ze toch bij ons teruggekomen, omdat de naam Proximus ook niet kon en ze om vijf voor twaalf een alternatief zochten. Toen hebben wij Ben bedacht, wat een enorme hit is geworden. We hadden onbewust Russische roulette gespeeld, maar het heeft zich wel terugverdiend.”


Creatief in crisistijd
“Of de crisis leidt tot meer of juist minder creativiteit, dat vind ik een interessante vraag, waar ik de laatste tijd veel mee bezig ben. Aan de ene kant zie ik spannende initiatieven, zoals pop-upstores die een winkel, galerie en koffiebar tegelijk zijn. Aan de andere kant zijn mensen ook voorzichtiger geworden. De crisis is in die zin een handenbinder, want de gevolgen van een verkeerde zet zijn groter. De reclamewereld heeft natuurlijk ook last van de crisis. In de afgelopen jaren is er geen sprake van groei, en ook bij ons is bezuinigd. Als de economie heel goed gaat, is de creativiteit juist heel hoog. Want als alles kan, ga je heel extreem en decadent denken. Zo hebben wij rond de eeuwwisseling dingen gedaan, waar we nu niet meer mee weg zouden komen. Zoals een campagne voor muziekmagazine OOR, waar we hele absurde films maakten die een bepaalde muziekstijl vertegenwoordigden. Zoals het uitbeelden van R&B in de vorm van een vrouw die aan een condoom zoog door een telefoon. Nogal extreem en nu echt niet meer denkbaar. Maar het was wel goed werk.”


Eeuwige twijfel
“Angst is de laatste jaren een soort marketing geworden. 9/11 en de crisis worden gebruikt om dingen juist niet te doen. Om echt creatief te zijn, moet je geen angst hebben. Geen angst hebben is heel ontspannend. Aan de andere kant is onzekerheid wel goed. Een gezonde twijfel, die heb ik zelf altijd. Het eeuwige gevecht om het beter te maken. Ik ben niet bang om te falen, sterker nog: het is goed om soms onderuit te gaan. Fouten maken is belangrijk, om uiteindelijk beter te worden. Maar bij iedere opdracht leg ik mezelf een soort onzekerheid op, is dit wel goed genoeg? Je moet aan jezelf blijven twijfelen. Want als je zelf al vindt dat je op je top zit, waar kun je dan nog heen?” .


Auteur: Marieke Verhoeven - Intermediair.nl

maandag 4 maart 2013

Trouwreportage 500 euro

Creatieve trouwreportage
Bedacht me in de vorige post dat ik in 2013 alweer 20 jaar (!) evenementen fotografeer, en heb daarom voor álle evenementen, dus ook uw bruiloft!, een speciale aanbieding gemaakt om dit te vieren:

Dagprijs* voor onze vakfotografie is tijdelijk slechts 500 euro incl. ALLE foto's HR**. De foto's worden digitaal aangeleverd via Wetransfer, en deze eenmalig lage prijs is geldig voor alle boekingen tot 1 augustus 2013. Inbegrepen is ook een online album met de 'best of' om te kunnen delen met vrienden en familie.

*Dagprijs: 5-6 uur aaneengesloten fotografie tussen 09.00-19.00 uur. Prijs is INCL. 21% BTW. Meer uren nodig? Vraag om een vrijblijvende offerte via info@artstudio23.com
**HR: Hoge Resolutie, ca. formaat 13x19cm op 300 dpi, waarmee u afdrukken kunt maken tot A4/A3 formaat. Grotere foto nodig? Vraag om een vrijblijvende offerte via info@artstudio23.com 

Tot slot: U kunt dus ook een boeking maken voor bijv. de trouwdag 7 september 2013, en tóch slechts 500 euro betalen; als u deze boeking maar reserveert en aanbetaalt voor 1 augustus 2013! 

Een professioneel en ervaren trouwfotograaf op uw huwelijksdag was nog nooit zo goedkoop! En wat dacht u van dit vrolijke stel (inclusief eigen kinderen)?? 

Fotograferen op een huwelijk is één groot feest! Genieten!! :) 

Kids lekker vrolijk mee op de trouwfoto

zaterdag 2 maart 2013

Working Girl


Opening nieuwe winkels, 1993-1994, Working Girls & me

Mijn eerste evenementen als fotograaf waren de openingen van de nieuwe Miss Selfridge winkels in Nederland. Ik werkte er als verkoopster (ko-za, op koopavond en zaterdag ;) en studeerde aan de AKV St. Joost. Fotografie, want na het Sint Lucas in Boxtel (afd. Reclame- en Presentatietechnieken) wilde ik nog meer leren, aangezien "binnen de lijntjes kleuren" niet mijn ding was, en is.
Binnen de lijntjes omdat je op het Sint Lucas (toen) wel mocht tekenen, maar vooral géén verkeerde lijnen, kleuren en andere niet geaccepteerde technieken mocht gebruiken. In het eerste jaar kregen we nog vrij tekenen, maar daarna was alles met van die Rotring pennen en andere gereedschappen: strak, strakker, strakst. Ik vond alleen fotografie écht leuk, maar dat was slechts een bijvak op deze MBO. Gelukkig kon ik wel stage lopen in het 3e jaar en hebt toen een half jaar lang bij een leuke fotostudio mogen 'werken'.

St. Joost Academie werd het, in 1992 meteen na mijn eindexamen aan het Sint Lucas. Hiervoor verhuisde ik van Boxtel naar Breda en woon er nog altijd. In Breda had ik ook weer allerlei bijbaantjes, en werkte o.a. als verkoopster in kledingzaken. Bij Miss Selfridge ging ik ook foto's maken, voor wel 150 gulden (!) per dag, een godsvermogen in die tijd. Bedenk echter wel dat ik hier óók alle rolletjes, ontwikkelkosten én afdrukken van moest betalen, dus echt veel zal ik er niet aan over gehouden hebben. Wél hele leuke herinneringen (zie foto's ;)
Inmiddels is onze dagprijs 1500 euro, incl. alle foto's op hoge resolutie (HR) op dvd of via Wetransfer. Artstudio23 staat voor kwaliteit, vakmanschap (Hans en ik zijn beide meesters in de fotografie) en willen dit graag ook voor u realiseren.
Vragen? Vrijblijvend offerte ontvangen? info@artstudio23.com

Goh, ik bedenk me net dat ik dan al 20 jaar zakelijke evenementen fotografeer! Tijd voor een feestje!! Zoekt u een fotograaf voor uw evenement, zakelijke receptie, of wilt u uw bedrijf perfect laten fotograferen voor brochure, internet etc. dan is de dagprijs* slechts 500 euro incl. ALLE foto's HR, digitaal aangeleverd via Wetransfer, geldig voor alle boekingen tot 1 augustus 2013.

U kunt zo ook een boeking maken voor bijv. 15 september 2013, en tóch slechts 500 euro betalen; als u deze boeking maar reserveert en aanbetaalt voor 1 augustus 2013!

San Francisco Music Tech Summit, oktober 2012

*dagprijs: 5-6 uur aaneengesloten fotografie tussen 09.00-19.00 uur